Hogyan alakul ki az egészséges bél mikrobiom, az egészséges bélflóra?


A bélflóra kialakításában a következő élettani állapotok meghatározók:

Magzati élet, a magzatvízben lévő mikroszervezetek lenyelése készíti fel az emésztőrendszert az önálló működésre, az anyatej lebontására

A születés során történő természetes beoltás, amikor a magzat teljes bőre az anyai hüvelyi és végbéli mikrobiommal kontaktusba kerül (ez a császármetszéssel világra jövő csecsemőknél hiányzik, az ő mikrobiomjuk körülbelül fél éven keresztül tudja csak lemaradását részben pótolni – erről rengeteg tanulmány értekezik)

Az anyatejes táplálás: Az anyatej a legtökéletesebb táplálék, mint az az újabb kutatásokból kiderült, az anyatej mind a különleges oligoszacharidokat, mind prebiotikumokat, mind a lebontásukban közreműködő jótékony baktériumokat is tartalmazza. Ezek miatt az anyatej úgynevezett szuperbiotikum. Az anyatejes táplálás az élet első hat hónapjában kritikus jelentőségű. Kutatások tömege vizsgálja az anyatejes és a tápszeres csecsemők fejlődését és a csecsemőkori táplálás felnőtt egészségre gyakorolt hatásait.

A vegyes, változatos étrend az élet első hét évében különösen fontos. A csecsemők mindent a szájukba vesznek, ezzel intim kapcsolatba kerülnek a tárgyakkal és az azokon lakó, tenyésző mikroszervezetekkel egyaránt. Az immun rendszer e találkozások alkalmával ismerkedik meg a külvilággal és készül fel a megfelelő védekező mechanizmusokra. Magyarán, ebben az időszakban tanítjuk meg a szánkon keresztül immunrendszerünket is. A különböző ételek változatos mikroközösségeket és azok csíráit, spóráit tartalmazzák, melyek a másodlagos tápanyagok lebontásában is segítenek minket. A gyermek emésztőrendszere az első hét évében tehát találkozik különféle mikrobákkal, melyeket az immunrendszer felismer, a károsakat elpusztítja, a túlszaporodottakat korlátozza. Ugyanekkor betelepíti a beleket is a változatos mikroszkopikus élővilág is. A bélflóra fajtagazdagsága, változatossága biztosítja azt, hogy a később bele kerülő különféle táplálékok hasznosuljanak, a káros anyagok kitisztuljanak.

Napszaknak megfelelő táplálkozás – a napi ritmust a táplálkozás tekintetében is érdemes betartanunk. Legegyszerűbb megjegyezni, hogy a táplálékok feltárása akkor hatékony, ha emésztőrendszerünk jól tud dolgozni, vérellátása megfelelő. Ez a feltétel a nyugodt időszakokban, a pihenés lazítás során biztosított. Az életünket kísérő stressz folyamatok csökkentik az emésztőszervek vérellátását, ilyenkor az emésztés lelassul, leáll. Az éjszakai alvás során a szervezet regenerációja – kipihenése – zajlik, ilyenkor a már megemésztett, felvett tápanyagok felhasználásával foglalkozik a szervezet. Ha teli gyomorral bújunk ágyba, az alvás minősége romlik, mivel a szervezet még az emésztéssel foglalkozik, nem pedig a regenerációval. Egyszóval az étkezéseket célszerűen kövesse nyugodt (kevéssé stresszes) időszak, és aludni se térjünk közvetlen étkezés után. 

Ez a weboldal sütiket (cookie-kat) használ a jobb felhasználói élmény érdekében.