Az intenzív sport és az emésztés kapcsolata

602 Nézetek

Több sportolót is üdvözölhetünk a Herbaferm rendszeres fogyasztói között. Aktív atléták és hobbi sportolók Herbaferm cseppkkel kapcsolatos visszajelzéseiből arra következtettünk, hogy a mikrobiom természetes módon való helyreállítása a teljesítményre és a koncentrációra egyaránt kedvező hatást gyakorol. Érdemes a felkészülési időszakban megkezdeni a bélflóra regenerációját, hogy az edzésekre fordított idő és energia mellett párhuzamosan az emésztés is kiváló kondícióban legyen akkorra, mikor a csúcsformát kell hozni. A cseppek és a sportteljesítmény hatását vizsgálva néhány olyan alapvető összefüggést találtunk, melyeket szeretnénk az alábbiakban összefoglalni.

Az intenzív sport, a rendszeres fizikai és szellemi igénybevétel rengeteg energiát igényel. Emésztőrendszerünk feladata az élelmiszerek átalakítása a szervezet számára felhasználható energiahordozókká, és a szervezet építő, regeneráló folyamataiban használt alapanyagokká, segédanyagokká.

A  nagyobb igénybevétel, a nagyobb munkavégzés megnövelt energiaigényét a szervezet fokozott étvággyal és gyors emésztéssel elégíti ki. Belátható tehát, hogy az elfogyasztott ételek minősége és mennyisége meghatározza a teljesítőképességet, terhelhetőséget. Az emésztőszervek munkája és igénybevétele is fokozódik, ezért nagyobb a kitettsége az esetlegesen előforduló zavarok, rendellenességek tekintetében. Emésztésünk hatékonyságát nagyban meghatározza, hogy a tápanyagok milyen feldogozottsági fokot képviselnek, hány lépésben tudjuk átalakítani őket hasznos, felszívódó tápanyagokká, energiahordozókká. A feldolgozottság mellett, az élelmiszerek mesterséges és természetes eredetű káros összetevői is csökkentik az emésztés hatékonyságát, jó pár esetben gyulladásokat, kellemetlenségeket és emésztőszervi panaszokat okozva.

Mégis mekkora munkavégzésre képes egy sportoló?

Egy átlagos ember folyamatosan képes 0,1 lóerőnyi teljesítményre, rövid ideig képes egy lóerőt meghaladó izommunkát végezni. Ezzel szemben egy edzett atléta ötször ekkora teljesítményre képes, azaz 0,5 lóerős teljesítményt tud fenntartani, ez megközelítőleg 380 wattnak felel meg. Ezt a teljesítményt lefordítva sportteljesítményre, a 75 kilogrammos ulramaratonista  testének mozgatásával 5 óra alatt 6840kJ, azaz kb 1700kcal energiát használ fel. A folyamat azonban nem veszteségmentes, az atléta szervezete melegszik, és a létfenntartásra fordított nyugalmi energia felhasználás és a hűtésre fordított energia ehhez még hozzáadódik. A létfenntartási energia mennyiség (egy egészséges 75kg-os embernél) megközelítőleg 120 kcal óránként, atlétánk tehát 1700+600= 2300kcal energiát használ fel, majdnem annyit, mint nyugalmi állapotban egy teljes 24 óra alatt.

Egy ló csúcsteljesítménye 15 LE, de az átlagos teljesítménye valamivel egy lóerő alatt marad.


Mennyi is egy lóerő? 75 kg-ot 1 másodperc alatt 1 méter magasra emelünk – nehézségi gyorsulással korrigálva = 735W

Ez az intenzitás azt jelenti, hogy a szervezetnek legalább ekkora tápértéket kell visszapótolni az egyensúlyi állapot eléréséhez.

A sportolás - főleg a teljesítő-képesség határához közeli szinten - hasonló a stressz-hez, mivel a szervezet úgy képes az átlagot meghaladó izom teljesítmény leadására, hogy közben ahol lehet csökkenti az aktivitást. Esetünkben a sportoló emésztése kerül zárlat alá. A bemelegítés során a szervezet bekapcsolja az izommunka állapotot, melynek jellemzője az izmok vér- és oxigén ellátásának prioritása a többi funkció felett. Ezt a feladatot a szív a pulzusszám emelésével, a tüdő és a légző izmok fokozott működésével tudja biztosítani. Ezzel párhuzamosan a vegetatív folyamatok, mint az emésztés, regeneráció lelassul, az emésztőszervek vérellátása csökken.

Mit jelent ez a gyakorlatban?

Az edzések, sportolás előtt a raktárakat fel kell tölteni, hogy legyen miből “erőt meríteni” ez a kiegyensúlyozott, vegyes táplálkozással teljesíthető a legjobban. Az ételek tápanyagai feltárást követően a vékonybélben szívódnak fel. A könnyen emészthető ételek gyorsabban , nehezebben emészthető ételek (például  töltött káposzta) lassabban, a folyadékok 20 perc, szénhidrátok 1 óra, nehéz ételek 3-4 óra alatt kerülnek a vastagbélbe. Ez az intenzív felszívási szakasz a szervezettől külön figyelmet igényel, ezért ilyenkor jobb, ha a belek zavartalan vérellátása biztosított. A vastagbélbe kerülő maradékok 24-72 órát töltenek itt, miközben mikroszkópikus barátaink segítenek a rostok és egyéb anyagok számunkra hasznos tápanyaggá való átalakításában. Fontos szakasz ez, mivel a baktériumok által készített vitaminok, hormonok és egyéb hasznos anyagcseretermékek nélkülözhetetlenek a test alap-, növekedési- és regenerálódási folyamataihoz.

A felgyorsult élsportolói anyagcsere lerövidíti a vastagbélben való tartózkodás idejét (az új nyomja a régit). Ezért a sportolóknak étkezéseiket is jól kell időzíteniük.

Ha az emésztési folyamatot egy rajtpisztoly eldördülése megszakítja, a vékonybél vérellátása csökken, a zsigeri erek összeszűkülnek, a tápanyag vagy pangásra, vagy a  ideje korán kerül a vastagbélbe . Mindkét folyamat káros, mivel a táplálék hasznosulatlanul szalad át rajtunk, és a vastagbélbe olyan tápanyagok kerülnek, melyek nem az ottani jótékony baktériumok, hanem egyéb erjesztők számára jelentenek tápanyagokat. Ez hasmenést, puffadást és átalalában diszkomfortot okoz rövid távon, míg hosszú távon megvonja szervezetünket a jótékony mikróbák hasznos anyagcseretermékeitől.

Az ilyen gyors és intenzív emésztés során kiemelkedő jelentősége van a mikroszervezetek - az egészséges mikrobiom egyensúlyának fenntartására és helyreállítására, melyet előnyösen fermentált ételek (savanyú káposzta, kimchi, kefírek, yoghurtok, kombucha, stb) mértéktartó, rendszeres fogyasztásával, illetve természetes életközöségeket és gyógynövénykivonatokat természetes módon tartalmazó étrend-kiegészítőkkel (pl. Herbaferm cseppek) valósíthatunk meg.


Ez a weboldal sütiket (cookie-kat) használ a jobb felhasználói élmény érdekében.