Lehetséges, hogy a beleid tartanak ébren éjszaka?

236 Nézetek

Az alvás zavarainak kihatása az emésztésre és az emésztés rendellenességeivel összefüggő kórképekre már bizonyított. Több tanulmány igazolja, hogy az alvás megvonás hatására az étvágy megváltozik, gyakori az elhízás, obezitás és közvetve az inzulin intolerancia fokozódik. Ezeken a tüneteken az alvásterápia jelentősen javít. A kérdés, hogy fordítva is áll-e az összefüggés, azaz az emésztés rendellenessége zavarja-e az alvás minőségét.

Az alvás során szervezetünk regenerálódik. A regeneráció kierjed a szimpatikus és a vegetatív funkciókra egyaránt. Az alvás során mindkét funkció teljesül a különböző alvási állapotok – a mélyalvás, a felszínes alvás és az álmodás – során. Amennyiben az alvást bármilyen stressz korlátozza, azaz nem tudunk elaludni, vagy gyakran felébredünk, esetleg rosszul alszunk, a regeneráció korlátozottan, vagy egyáltalán nem valósul meg. Ez hosszú-távon a szervezet kimerüléséhez és a krónikus betegségek kialakulásához vezet.

Nézzük meg milyen folyamatok veszélyeztetik alvásunkat!

-        A későn elfogyasztott ételek emésztése a beleket terhelik, ezért a bélrendszer nem tud pihenni, a regeneráció meg sem tud indulni. Az alvás során a bélrendszer működése csökken, az emésztés szinte leáll. Ha ilyenkor a gyomor és a belek a késői étkezés miatt telítettek, a tartalmuk pang. Ilyen pangás során a táplálék nem emésztődik, a beleket fizikailag irritálhatja, a keletkező bomlástermékek felfúvódást, diszkomfortot okozva zavarhatják meg éjszakai nyugalmunkat.


-        A késői étkezés másik kedvezőtlen hatása, hogy éjszaka szervezetünk érzékenysége az inzulinra fokozott, ezért az elfogyasztott tápanyagok raktározása – a zsírraktárak telítése irányába tolódik, ezért az elfogyasztott szénhidrátok – a késői nasik és desszertek különösen hízlalnak. A raktározási folyamatok során májunk dolgozik (a cukrokból zsírt készít), regenerációja pedig a nyugalmi fázis elmaradása miatt hátrányba kerül.

-        A stressz során termelődó hormonok (pl. Cortisol) a vérnyomást emelik, a belek működését az emésztést és a tápanyagok felszívódását csökkentik, ezért az esti nyugalom megzavarásával nemcsak az elalvást nehezítik, hanem hatásukra a regenerációhoz szükséges tápanyagokat, építő elemeket sem tudjuk biztosítani szervezetünk számára.

A Colorado-i Egyetem új tanulmánya szerint (itt hozzáférhető) a prebiotikumok (a mikrobiomokat tápláló, segítő tápanyagok) bevitele mind a REM, mind a NonREM fázis alvásminőségét jelentősen javítja.

Miért? A probiotikumok jótékony hatású baktériumai ősidők óta természetes lakóink és társaink. Bélflóránk segít az ételek hasznosulásában, jótékony baktériumai lebontják az élelmi anyagokat, segítik a tápanyagok felszívódását és cserébe hasznos anyagcsere-termékeik kiegyensúlyozottá és helyesen táplálttá tesznek bennünket. Jótékony hatásuk révén kevesebb étel is biztosítja a megfelelő tápláltságot, ezért beleinket nem terheljük feleslegesen. Az emésztés egyensúly a természetes napi ritmus betartásában is segít minket. A bélflóra lakói például a szerotonin nevű hormont is képesek jelentős mennyiségben előállítani, mely hatására jóllakottnak, elégedettnek érezzük magunkat. Agyunk a szerotoninból készíti a melatonin nevű hormont, amely biztosítja hogy este kellemesen elálmosodjunk, és szervezetünk regenerációja megkezdődjön. A természetes cirkadián ritmusnak köszönhetően alvásunk minősége is helyreáll, ezért az éjszakai nyugalom során regenerálódunk. A kiegyensúlyozott emésztés miatt szervezetünk regenerációjához a megfelelő építő-anyagok is rendelkezésre állnak, tehát van miből újraépíteni, restaurálni sejtjeinket, szerveinket.

A Herbaferm cseppek fermentáló mikroba közössége természetes módon állítja helyre bélflóránkat, valamint ezt egy lépéssel megtoldják a gyógynövények hatóanyagai, melyek a szervezetben zajló – civilizációs ártalmak által okozott káros folyamatokat képesek kontrollálni. A Herbaferm cseppek rendszeres fogyasztása elősegíti a jó és pihentető alvást, a szervezet regenerációját.

Ezek alapján javasolható, hogy lefekvés előtt az alacsony glikémiás indexű, és természetes módon fermentált ételek, italok, továbbá a pro- és prebiotikumok fogyasztása segíti a pihentető alvást. A késői trakták, a nassolás, chipszek, édességek pedig kedvezőtlen hatással vannak éjszakai pihenésünkre, ezeket érdemes elkerülni.

Ez a weboldal sütiket (cookie-kat) használ a jobb felhasználói élmény érdekében.