A nagy menza kérdés

156 Nézetek

A civilizáció és az élelmiszeripar eliparosodása rávezetett minket a felismerésre, hogy valamit tenni kell.

Figyeljünk az életmódra, figyeljünk arra, hogy mit eszünk.

 

Na és amikor már magunkat meggyőztük erről, akkor jöhetnek a gyerekek.

Elkezdjük nevelni őket a tudatosságra. Szoktuk is mondani nekik, egyél rendesen, változatosan.

Sok zöldség, sok gyümölcs, kevés nasi, kevés kóla.

 

Aztán jön az ebédbefizetés a suliban. Az ára miatt akkor is érdemes megvenni, ha csak az esetek negyedében eszi meg a gyerek.

Közétkeztetés?

Mivel a köz szócska szerepel benne, biztos rossz minőség, erre asszociál mindenki.

Az nem lehet jó, ami ilyen nagy rendszerben készül.

Meg nem is trendi a menzán enni. 

Mivel az osztálytársaim közül senki sem jár, én sem fogok – halljuk a kristálytiszta logikát.

A kölykök szeretnek válogatni, ami egyoldalú táplálkozáshoz vezet.

Itt vagyunk nehéz helyzetben, mert az érvelés első hallásra logikus, no meg pont mi akarunk rosszat a gyereknek, hogy egyen ott, ahol senki sem akar. A gyerekünk felnőttként érvel, ez már nem egy szülő-gyerek beszélgetés. Érveljünk hát felnőttként, úgy, hogy tudjuk, hogy nem gyerek hallgatja.

Riogassuk, hogy cukorbeteg lesz és elhízik az egyoldalú táplálkozástól?

NE. A kamaszok riogatása nem hatékony módszer, sokszor ellentétes hatást vált ki.

De ne adjuk fel.

Értsük meg, az ő fő gondja nem a menza minősége, hanem az, hogy mit szólnak a többiek, ha ő rendhagyó módon kilóg a sorból. 

Fogja fel játékosan, próbálja ki. Nem kell minden sorba beállni, néha jobb kilógni.

Ne álljon be a sorba, hanem mondja azt a többieknek, én kipróbálom.

Ez vagányságot sugall. Képviselje a saját véleményét és legyen másképpen trendi.

Azt képviselni, ami egészségesebb, nem ciki. 

Bízhatunk abban, hogy nemcsak az osztálytársaira hallgat, hanem ránk is.

A szülő feladata, hogy egészséges étkezésre nevelje a gyermekét – nyilván, mert hosszú távon akar neki jót. Ha nehéz is, meg kell szerettetnünk velük a változatos, vegyes étrendet. Ez nemcsak a növekedésüket, hanem az immunrendszerüket is szolgálja.

Ugyanúgy meg kell tanulnia, hogy megesszük a salátát is, meg a főzeléket, mint ahogy a villát, kést megtanulja használni. (Nem azért, mert ez nekünk jó, hanem mert nem szeretnénk, hogy 12 évesen cukorbetegnek nyilvánítsák!)

Az iskolai, szervezett étkezéseket úgy állítják össze (erre már mindenféle jogszabály és előírás kötelezi a közétkeztetőket), hogy azok az egészséges, vegyes táplálkozás elvárásainak megfeleljenek. A tapasztalatok őket igazolják, a chips, hamburger, kóla végtelen ismétlése káros az emésztésre, főleg gyerekeknél. 

A közétkeztetés nem is olyan rossz, és az sem baj, ha egy olyan napon, amikor kelkáposztafőzelék van, amihez meg kell érni és megélni a 40 éves kort, na, akkor megy az alternatív táplálás.

 

A suli körül viszont gombamódra szaporodó büfék, kifőzdék, kínaiak tökéletes alternatívát kínálnak.

És az otthon csomagolt parizeres kenyér, mert azt mindenki szereti.

 

Ám ha itt elmegyünk a könnyebb ellenállás irányába és innen rögtön kibújunk, akkor később elég nehéz lesz érvelni a változatosság, rendszeresség mellett.

Nem leszünk hitelesek.

 

De nem ez a fő baj, hogy hitelesek vagyunk-e, hanem hogy a gyerekünk egészségtelenül táplálkozik.

Azonban ne álljunk meg a menza problémánál. Néhány tipp arra, hogy a tudatosság formálását mi segíti otthon:

 

  •  Főzz otthon vegyesen!
  •  Üljetek le enni együtt legalább naponta egyszer!
  •  Mutass jó példát – te is egyél vegyesen és változatosan!
  •  Ne édességgel, chipsszel mutasd ki a szereteted!
  •  Minden étkezéshez tegyél ki salátát!
  •  Legyen nasi helyett felvágva neki gyümölcs – azt rágcsálja!
  •  A gyümölcs mindig legyen a szeme előtt! (pl. egy tálban)
  •  A szomjúságot csak vízzel csillapítsd!

Ezt a cikket nem a közétkeztetési szolgáltatók kérésére írtam.

 

Kovács Péter

Ez a weboldal sütiket (cookie-kat) használ a jobb felhasználói élmény érdekében.